آموزش کار با ابزار الکسا – نحوه ی ثبت سایت در alexa + عکس

آموزش تصویری اکانت الکسا

آموزش کار با ابزار الکسا – نحوه ی ثبت سایت در alexa + توضیح در مورد تک تک بخش ها و منو ها

آموزش کار با ابزار الکسا
آموزش کار با ابزار الکسا

با عرض درود و خسته نباشید به تک تک وبمستران و سئو کاران عزیز ، با مقاله ی جدید در اوجی هاست با عنوان آموزش alexa همراه شما دوستان و همراهان همیشگی هستیم. در این مطلب قراره که در مورد ابزار الکسا Alexa صحبت کنیم ، در مورد ویژگی های اون بگیم ، بخش های مختلف پنل الکسا رو بررسی کنیم ؛ در واقع به آمورش کار با ابزار الکسا ، نحوه ی ثبت سایت در alexa بپردازیم.

با ما همراه باشید !

معرفی الکسا

الکسا (Alexa) کمپانی بزرگی است که خود زیر مجموعه ی غول کمپانی ها یعنی آمازون است و از سال 1996 فعالیت خود را شروع کرد. الکسا با دارا بودن ابزار های حرفه ای برای آنالیز دقیق و همچنین رتبه بندی سایت ها از نظر تعداد بازدید و ترافیک تا این برای سئو کاران محبوب شده است.

رتبه الکسا یا Alexa Rank

رتبه الکسا چیست و چه اطلاعاتی به ما می دهد؟ نحوه محاسبه رتبه الکسا چگونه است؟

الکسا در واقع یک سیستم آمارگیر تقریبی است که وظیفه ی آن ، تخمین زدن تعداد بازدید و رتبه ی سایت های اینترنتی است.

تولبار الکسا

 

رتبه ی الکسا ، رتبه ای است که به سایت ها و وبلاگ ها بر اساس تعداد افراد بازدید کننده و تعداد بازدید صفحات ، داده می شود که ما با داشتن این رتبه می توانیم به صورت تقریبی و نسبی میزان بازدید و محبوبیت سایت های اینترنتی را بسنجیم و همینطور رفتار کاربران را ردیابی کنیم.

منظور از تعداد افراد بازدید کننده به تعداد بازدید های یکتا گفته می شود در واقع هر ip بازدید کننده یک بازدید به شمار می آید ، برای مثال اگر 1 نفر وارد سایت شود و 10 مقاله مختلف را بخواند ، تعداد بازدید کننده یکتا 1 و تعداد بازدید صفحات 10 است.

 

 

عکس بالا که از تولبار الکسا گرفته شده است ، نشان دهنده ی رتبه ی سایت اوجی هاست است ، دو بخش مهم در این تولبار دیده می شود :

اولی Alexa Traffic Rank که نشان دهنده ی رتبه ی سایت در کل جهان است (مقایسه ترافیک سایت ، با تمام سایت های کل دنیا) و دومین بخش Traffic Rank in IR که نشان می دهد این سایت در کشور ایران چه رتبه ای دارد.

تولبار الکسا در واقع افزونه ای است که روی مرورگر کروم نصب می شود و به شما رتبه ی سایتتان را در Alexa نشان میدهد. جهت دریافت تولبار اینجا کلیک کنید .

 

رتبه الکسا یا Alexa Rank سایت اوجی هاست

 

این هم تصویری است از رتبه بندی الکسا درون پنل سایت .

تا اینجای کار در مورد ابزار الکسا و نحوه رتبه بندی آن صحبت کردیم ، حال نوبت به توضیح سایت الکسا و نحوه ثبت سایت در alexa می رسد.

آموزش تصویری اکانت الکسا

کار با سایت الکسا سخت نیست اگر شما بخش ها و منو های این ابزار را یاد بگیرید ، الکسا ابزاری بسیار قدرتمند در تحلیل سایت ها است که به شما اطلاعات ارزشمندی از جمله کلمات کلیدی ارگانیک ، بک لینک های سایت ها ، میزان و نوع ورودی ترافیک به سایت ها و رفتار کاربران در بازدید از صفحات سایت و … را در اختیارتان می گذارد.

در ادامه بخش های مهم ابزار الکسا را با هم بررسی می کنیم ، اطلاعاتی که در تصاویر آورده می شوند از آنالیز سایت اوجی هاست – https://oghost.ir در الکسا گرفته شده است.

آموزش Alexa

برای آنالیز کردن ابتدا باید ثبت سایت در الکسا را انجام بدیم ، برای اینکار شما دو راه دارید.

راه اول از طریق تولبار الکسا است ، به این صورت که وارد سایتی که قصد دارید آن را آنالیز کنید بشوید ، سپس رو تولبار الکسا کلیک کنید ، در پنجره ای که باز شد روی لینک سایت کلیک کنید تا وارد سایت الکسا شوید.

نحوه ی ثبت سایت در الکسا

 

راه دوم از طریق خود سایت الکسا است ، اول وارد سایت الکسا بشید ، در انتهای صفحه ی اصلی سایت ، قسمتی وجود داره که نوشته BROWSE TOP SITES که بالای آن آیکن کلید وجود دارد ، در زیر آن فیلدی وجود داره که شما باید در آن ادرس سایت رو وارد کنید.

طبق این عکس :

نحوه ی ثبت سایت در alexa
آموزش کار با alexa

آموزش کار با ابزار الکسا

بررسی بخش OVERVIEW

اولین بخشی که در ابزار آنالیز پنل الکسا به چشم میخورد بخش overview یا همان نمای کلی است ، در این قسمت الکسا ، خلاصه ای از آمار و ارقام و عملکرد سایت آنالیز شده را نشان میدهد.

بررسی بخش نمای کلی ابزار الکسا

برای دیدن عکس واضح روی آن کلیک کنید.

همانطور که در تصویر می بینید برای توضیح راحت تر ، بخش هایی را شماره گذاری کردیم حال به توضیح هر کدام می پردازیم.

شماره 1 (KEYWORD OPPORTUNITIES BREAKDOWN) : تعداد کلمات کلیدی ای است که الکسا پیشنهاد می کند با هدف گذاری و تارگت کردن آن ها ترافیک بیشتری بدست بیارید. 2500 کلمه کلیدی الکسا پیشنهاد داده !!!

شماره 2 (TOP KEYWORDS BY TRAFFIC) : این بخش، پربازدیدترین و پرترافیک ترین کلمات کلیدی سایت ها را نشان میدهد که با آن از گوگل و سایر موتورهای جستجوگر ورودی دارند. این بخش بسیار مهم است ، خصوصا جهت چیدن استراتژی برای تولید محتوا ، تارگت کردن کیورد ها اطلاعات ارزشمندی به ما میدهد.

شماره 3 (COMPARISON METRICS) : این قسمت یک مقایسه کلی بین این سایت با سایت های رقیب انجام میدهد. میزان بازدید از موتور جستجو ، بانس ریت و تعداد بک لینک ها را نشان میدهد. طبق تصویر میزان ورودی گوگل سایت اوجی هاست 54.7% از ورودی کل سایت را تشکیل میدهد که نسبت به متوسط ورودی گوگل رقبا 25.7% عمکلرد بهتری را نشان میدهد. میزان بانس ریت 29.4% نسبت به میانگین بانس ریت رقبا 25.2% بیشتر است و این نشان می دهد که سایت های رقبا عملکرد بهتری داشتند. تعداد بک لینک های سایت هم 67 ، نسبت به 78 عدد کمتری را نشان میدهد و گویای این است که سایت نسبت به اکثر رقبا بک لینک های کمتری دارد.

شماره 4 (SIMILAR SITES BY AUDIENCE OVERLAP) : نمایان کننده ی میزان مشابهت ورودی سایت ها از موتور های جستجوگر از نظر کلمات کلیدی است ؛ به عبارت دیگر ، میزان تشابه سایت های رقیب با سایت مورد نظر ، از این نظر که کاربران با کلمات کلیدی مشابهی وارد این سایت ها می شوند. به عنوان مثال سایت اوجی هاست و سایت پیشگام وب هر دو از کلمات هاست ارزان و خرید هاست ارزان از گوگل ورودی دارند ، به علت تشابه این کلمات کلیدی در ورودی های هر دو سایت ، میزان تشابه 43.8% تخمین زده شده است.

 

متاسفانه در نسخه رایگان اکانت الکسا ، امکان مشاهده ی کلمات کلیدی پیشنهادی ، کلمات پر ترافیک سایت های رقیب و بک لینک ها وجود ندارد. در پلن های pro و agency الکسا دسترسی کامل به تمامی بخش های گفته شده خواهید داشت.

قیمت های اکانت پرمیوم الکسا Advanced $149/moAgency $299/mo برای 1 ماه استفاده می باشد.

ولی نگران نباشید ، اوجی هاست به صورت رسمی با کردیت کارت های معتبر اقدام به تهیه اکانت سازمانی agency کرده ، در این اکانت ها ، اجازه اضافه کردن 20 یوزر را داریم و چون هزینه بین همه تقسیم میشود ، قیمت تمام شده ی اکانت پرمیوم الکسا پایین می آید. اگر شما می خواهید به تمامی بخش های ابزار الکسا دست پیدا کنید پیشنهاد می کنم از اوجی هاست اکانت الکسا اشتراکی را تهیه کنید. برای خرید اکانت الکسا کلیک کنید.


آموزش کار با alexa

بررسی بخش KEYWORD OPPORTUNITIES

به بخش پیشنهادات کلمات کلیدی الکسا خوش اومدید 🙂

در این قسمت با تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی مواجه می شوید ،  البته در اکانت رایگان فقط در هر منو به 5 تا کلمه کلیدی دسترسی دارید ، برای همین به شما پیشنهاد میکنم اکانت الکسا اشتراکی را از اوجی هاست تنها با 50 هزارتومن تهیه کنید چون واقعا ارزشش رو داره.

بررسی بخش KEYWORD OPPORTUNITIES
بررسی بخش KEYWORD OPPORTUNITIES

شماره 1 (Keyword Gaps) : به کلمات کلیدی ای می گویند که سایت های رقیب از آن ورودی دارند ولی سایت شما از آن بی بهره است.

شماره 2 (Easy-to-Rank Keywords) : به کلمات کلیدی گفته می شود که سایت شما می تواند در آن به آسانی در موتورهای جستجو مثل گوگل رتبه بگیرد. به عبارت دیگر رقابت برای این دست کلمات کم است.

شماره 3 (Buyer Keywords) : کلمات کلیدی ای که در حوزه فعالیت شما در سیستم های تبلیغاتی مثل گوگل ادز نمایش داده می شود.

شماره 4 (Optimization Opportunities) : کلمات بسیار محبوب و پر جستجویی که سایت شما از آن ورودی کمی دارد ، شما می توانید با بهبود سئو از طریق تولید محتوا و لینک سازی در این کلمات کلیدی رتبه ی بهتری بگیرید تا ورودی و ترافیک هدفمند سایت خودتون را افزایش بدید که منجر به افزایش فروش محصول یا خدمات شما خواهد شد. 


آموزش اکانت alexa

بررسی بخش COMPETITIVE ANALYSIS

این بخش به طور کلی درباره ی منبع ترافیک و بازدید ورودی سایت صحبت میکند ، در واقع نشان می دهد سایت ها از موتورهای جستجوگر ، از شبکه های اجتماعی ، ترافیک ارجاعی و … چه میزان ورودی و ترافیک دریافت می کنند.

بررسی بخش competitive analysis
تحلیل سایت الکسا

شماره 1 (Traffic Sources) : در این قسمت به معرفی منابع ترافیک سایت می پردازد و نشان میدهد که ورودی سایت شما و سایت های رقیب را از نظر ورودی موتورجستجوگر، شبکه های اجتماعی، ترافیک ارجاعی و ورودی مستقیم مقایسه می کند.

 

% Search » میزان درصد ورودی از گوگل و بینگ و … را نشان میدهد.

% Social » میزان درصد ورودی از شبکه های اجتماعی مثل توییتر ، فیسبوک ، اینستاگرام و … را نشان میدهد.

% Referral » میزان درصد ورودی ای که از طریق سایت های دیگر به سایت شما ارجاع داده شده اند را نشان میدهد. برای مثال گرفتن ورودی از انجمن ها ، تبلیغات ، رپورتاژ ها ، وبلاگ ها و …

% Direct » میزان درصد ورودی که سایت شما را مستقیم باز کرده اند. یعنی آدرس URL سایت شما را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کرده و وارد سایت شما شده اند. هر چقدر برندینگ شما قوی تر باشد ، میزان ورودی مستقیم بیشتر می شود.

شماره 2 (Referral Sites) : تعداد سایت هایی است که لینک سایت شما در آن ها قرار گرفته است در واقع مشابه بخش Sites Linking In می باشد.

شماره 3 (Top Keywords) : در واقع این ابزار لیستی از کلمات کلیدی سایت ها رو طبق ترتیب ورودی از آن ها در اختیار شما میگذارد. شما با داشتن این اطلاعات می فهمید که چه کلماتی ترند هستند و بازدید بالایی دارند و میتوانید از آن ها برای سایت خودتون نیز استفاده کنید.

دو اصطلاح در این قسمت به چشم میخورد که به توضیح آن ها میپردازیم

 

Search Traffic » نشان میدهد که یک کلمه کلیدی چند درصد سهم از کل ترافیکی که سایت از موتورهای جستجوگر به دست می آورد ، را به خود اختصاص میدهد.

Share of Voice » میزان درصد ترافیک سایت شما نسبت به کل ترافیک جستجوشده برای یک کلمه کلیدی مشخص را میگویند. (مشابه ctr ولی با تفاوت اندک)

به عنوان مثال این سایت در کلمهخرید هاست ارزان18.7% Search Traffic و 9.04% Share of Voice دارد. یعنی سایت اوجی هاست ، 18.7 درصد از کل ورودی های گوگل فقط از همین کلمه است که میزان 9.04 درصد از کل ترافیک افرادی که این کلمه را سرچ کرده اند وارد سایت اوجی هاست شده اند.

 


آموزش کار با ابزار الکسا

بررسی بخش AUDIENCE ANALYSIS

اطلاعات مختصری در مورد مخاطبان سایت شما می دهد.

آموزش کار با الکسا
بررسی بخش Audience Analysis

Audience Overlap :

همان SIMILAR SITES BY AUDIENCE OVERLAP که در بالا اشاره کردیم ، میزان شباهت کلمات کلیدی که سایت ها از آن ترافیک دریافت میکنند.

Site’s Audience Interests :

علاقه مخاطبان به موضوعات سایت شماست . به علت فارسی بودن سایت ها ، این بخش دیتایی نشان نمی دهد.


آموزش الکسا

بررسی بخش TRAFFIC STATISTICS

این بخش رتبه ی الکسای سایت شما را در کنار آمار جغرافیایی بازدیدکنندگان نشان میدهد. این بخش در تولبار الکسا هم قابل مشاهده است ولی آمار جغرافیایی کاربران سایت فقط از پنل الکسا می توان دید. بخش پایانی آموزش کار با alexa
بررسی بخش TRAFFIC STATISTICS
آموزش الکسا

Alexa Rank :

الکسا رنک رتبه ای است که به هر سایتی بر حسب میزان بازدید کننده یکتا و میزان باز کردن صفحات سایت ها تعلق میگیرد و از رتبه ی 1 که متعلق به گوگل است (پر ترافیک ترین سایت جهان) تا چند میلیون ادامه دارد.

Audience Geography :

این قسمت موقعیت مکانی یا جغرافیایی کاربران سایت شما را نشان می دهد. به عنوان مثال 92.4% بازدید سایت اوجی هاست از کشور ایران و 4.5% بازدید از کشور ترکیه می باشد. (ممکن است بازدید کننده های سایت از و.ی پ.ی ا.ن ترکیه استفاده کرده باشند)

بررسی بخش Site Metrics
بررسی الکسا

Site Metrics :

درگیری و تعامل کاربران سایت را نشان میدهد.

 

Daily Time on Site » مدت زمانی که به صورت میانگین هر کاربر در سایت سپری می کند.

Bounce rate » میزان بانس ریت یا نرخ پرش را نشان میدهد.

بانس ریت به درصدی از کاربران میگویند که فقط 1 صفحه از سایت شما را باز کرده و بعد آن را میبندند.

Site Flow :

در واقع نشان دهنده ی سایت هایی است که کاربران بلافاصله قبل و بعد از دیدن سایت شما آن ها را باز کرده اند. میزان درصد هم نشان دهنده ی نسبت افرادی است که از آن سایت ها قبل یا بعد از دیدن سایت شما به آنها وارد شده اند.

 

Visited just before » سایت هایی است که قبل باز کردن سایت شما از آن ها بازدید شده است.

Visited right after » سایت هایی است که بعد از باز کردن سایت شما وارد آن ها شده اند.

بررسی بک لینک ها در الکسا (Total Sites Linking In) :

تعداد بک لینک های سایت که از دامنه های یونیک و یکتا دریافت کرده است. اگر سایت 10 بک لینک از 10 صفحه ی مختلف 1 سایت دریافت کرده باشد باز هم الکسا 1 بک لینک به حساب می آورد.


نتیجه گیری :

سایت الکسا یک ابزار همه فن حریف و پرکاربرد است که یادگیری پنل آنالیز آن برای سئو کاران و وبمستران از نون شب واجب تر است چیزی که آن را در این مقاله پوشش دادیم و به آموزش کار با ابزار الکسا پرداختیم ، در مورد نحوه ی ثبت سایت در alexa گفتیم ، تمام بخش ها و منو های آنالیز را شرح دادیم . لطفا با کامنت های خوبتون خستگی را از تن ما دربیاورید.

 

منبع : alexa.com

تهیه و گردآوری شده : اوجی هاست

oghost
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه