هاست لینوکس چیست؟ تفاوت آن با هاست ویندوزی

linux vs. windows

هاست لینوکس چیست؟ تفاوت آن با هاست ویندوزی

هاست لینوکس چیست؟ تفاوت آن با هاست ویندوزی

لینوکس پرطرفدار ترین سیستم عامل پردازشی در اینترنت است به دلیل اینکه کاملا متن باز است و می توان در همه چیز دست برد و ویرایش و شخصی سازی انجام داد همچنین بدون هیچ محدودیتی قابلیت های آن را افزایش داد.
یوزر های هاست های لینوکسی اغلب از cpanel برای مدیریت توسعه وب بهره می برند ، علاوه بر این که بیشتر توسعه دهندگان را شامل می شود از برنامه های شخص ثالث نیز پشتیبانی می کند.
ویندوز و لینوکس گر چه دو سیستم عامل جدا هستند ولی ویژگی های شبیه زیادی با هم دارند و سازگار با بیشتر پلتفرم ها و کار های کلیدی هستند.

 
هاست لینوکس چیست؟
سیستم عامل متن باز لینوکس
 

لینوکس یک سیستم عامل متن باز یا همان open source است که پرطرفدار ترین سیستم عامل دنیا در حوزه میزبانی سایت است و اکثر شرکت های تامین کننده هاست و سرور به لینوکس علاقه زیادی دارند. متن باز بودن یعنی کد های منبع و اصلی این سیستم عامل قابل تغییر ، ویرایش و توزیع مجدد در ظرفیت های تجاری و غیر تجاری آزادانه مورد استفاده قرار می گیرد. ارائه کنندگان هاست این سیستم عامل را نسبت به ویندوز بیشتر ترجیج می دهند چون لینوکس خیلی بهتر نسبت به ویندوز اجازه سفارشی سازی را در ظرفیت سرور و تنظیمات کاربری میدهد.

برخی از هاستینگ ها ، هاست های ویندوز خود را به وبمستران پیشنهاد می دهند که قیمت سرویس هایشان نسبت به هاست های لینوکس بالاتر است . در طول مدت ، مایکروسافت در تلاش بوده که سیستم عامل ویندوز را به پایداری برساند ، ولی در میدان نبرد ، مشابه لینوکس عمل کرده است.
 
کنترل پنل سی پنل
هاست cpanel
 

هاست لینوکس سی پنل دقیقا چیست؟

هاست لینوکس نوعی از هاست که مورد قبول در این زمینه است که انتخاب اصلی طراحان سایت است . توسعه دهندگان زیادی از کنترل پنل محبوب سی پنل برای مدیریت سایت ها و پلتفرم هاست خودشان استفاده می کنند . ویژگی cPanel این است که برای ساده سازی عملیات اجرایی بر روی پلتفرم لینوکس استفاده می شود. با cPanel می توانید به راحتی همه وظایف توسعه خود را در یک فضا به انجام برسانید. سی پنل متکی به دو بخش رابط است یکی رابط کاربری و دیگر web host manager. با cPanel می توانید وب سایت ها را منتشر کنید ، دامنه ها را مدیریت کنید ، حساب های ایمیل ایجاد کنید ، فایل ها را ذخیره کنید و عملیات های کاربردی دیگری انجام دهید.

خرید هاست ارزان لینوکسی همراه با کنترل پنل آمریکایی cpanel برای افرادی که میخواهند مدیریت کاملی روی سایت خودشان داشته باشند توصیه می شود ، سی پنل سریعترین و محبوب ترین کنترل پنل در جهان است و قابلیت های بسیار خوبی نظیر بکاپ گیری روزانه ، ssl رایگان ، zone editor حرفه ای ، آنتی ویروس قوی ، فایل منیجر زیبا و حرفه ای و … را داراست. شما می توانید این نوع سرویس ها را از ارائه دهندگان خارجی نظیر GoDaddy یا ارائه کنندگان داخلی همچون اوجی هاست (oghost.ir) خریداری کنید.

کاربران هاست به طور مستقیم به سیستم عامل لینوکس دسترسی ندارند ، cpanel یک برنامه شخص ثالث است و به عنوان واسطه ، تغییرات و شخصی سازی ها را با چند کلیک ساده روی لینوکس پیاده سازی میکند. ارائه دهندگان زیادی نظیر GoDaddy ، Blue Host ، Oghost و … کنترل پنل سی پنل را در بسته های میزبانی خود قرار می دهند. وردپرس و دیگر CMS ها روی سی پنل نصب می شوند.
 

هاست لینوکس یا هاست ویندوز ؟ 

 
linux vs. windows
هاست لینوکس چیست؟ مقایسه بین هاست لینوکس با هاست ویندوز

 
مقایسه عملکرد ، پایداری ، امنیت و سهولت استفاده ، نشانه روشنی از بهتر بودن سیستم عامل به شما نمی دهد. دلیل واقعی بسیاری از ارائه دهندگان وب ، لینوکس را به عنوان یک سیستم عامل میزبان انتخاب می کند و نوع فایلها و عملکردهایی است که انتظار دارند از آنها استفاده کنند. اگر یک وب سایت از فایلهای ASP ، .NET ، Microsoft Access یا Microsoft SQL Server استفاده کند ، میزبانی آن براساس پلت فرم ویندوز است چون سازگاری و پایداری بیشتری نسبت به لینوکس دارد.
 
انواع دیگر فایلها نظیر PHP ، Perl ، WordPress ، MySQL و غیره ، بسیار آسان تر و سریعتر روی یک هاست مبتنی بر لینوکس اجرا می شوند. گرچه این پرونده ها هنوز در هاست های ویندوزی اجرا می شوند ، اما پلتفرم لینوکس به گونه ای طراحی شده است که بطور اختصاصی با این نوع داده ها کار کند.
هر دو سیستم عامل هنوز از فایلهای HTML استفاده می کنند و آنها را به همان روش می خوانند ، این بدان معناست که بیشتر وب سایت های استاندارد بدون هیچ تفاوتی در عملکرد ، روی این دو سیستم عامل به خوبی کار می کنند. تنها تفاوت استفاده بیشتر از لینوکس در برابر ویندوز در انواع مختلف فایل ها است ، اما وقتی مقایسه قیمت درمیان باشد ، لینوکس به دلیل رایگان بودن محبوب ترین گزینه در بین ارائه دهندگان میزبانی وب است.
 

 
نتیجه گیری : سیستم عامل لینوکس و ویندوز هر دو در بین هاستینگ ها محبوبیت زیادی دارند و از نظر عملکرد تفاوت آن چنانی بین این دو نیست و هر دو می تواند از پس تامین نیاز های ساده ای چون اجرای کد های html ، اجرای وردپرس ، طراحی و توسعه سایت بر بیایند ؛ البته هر یک از این سیستم عامل ها برای پلتفرم خاصی بیشتر بهینه شده اند ، برای شخصی که سایت آن با php نوشته شده باشد لینوکس بهتر است و برای کسی که سایت Asp.net دارد قطعا هاست ویندوز بازدهی و سرعت بهتری دارد.
 
 
 

 

oghost
ارسال دیدگاه