معرفی و آموزش استفاده از تگ Canonical

[vc_row][vc_column][vc_cta h2=”هاست ابری پرسرعت” txt_align=”center” color=”sky” add_button=”bottom” btn_title=”همین الان سفارش میدهم !” btn_style=”custom” btn_custom_background=”#f21c04″ btn_custom_text=”#ffffff” btn_align=”center” btn_i_align=”right” btn_i_type=”entypo” btn_i_icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-cloud-thunder” btn_add_icon=”true” btn_link=”url:https%3A%2F%2Foghost.ir%2Fpro-cloud-hosting%2F|||”]

آپتایم 99.98 درصد تضمینی !!!

هاست ابری
هاست ابری

میزبانی ابری اوجی هاست : اگر آپتایم بالا در کنار سرعت لود سریع برای شما مهم است ، بهترین انتخاب هاست ابری می باشد .

به دلیل پشتیبانی هاست های ابری ما از Cloud Linux ، سرعت ، امنیت ، آپتایم بالا تضمین شده است .

ویژگی سخت افزاری پنل هاست ها :

  • Ram : 1250 MB
  • IOPS : 1024
  • I/O Usage: 10MB/s
  • Entry Process: 35

می باشند که بازدید کننده های بیشتری نسبت به دیگر هاست های اشتراکی ، تحمل می کند.

[/vc_cta][/vc_column][vc_column][vc_separator style=”dashed” border_width=”2″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

معرفی و آموزش استفاده از تگ Canonical ، تگ Canonical در واقع تگی است که شما در صفحه تعریف میکنید و کار این تگ ، مشخص کردن مطلب دارای اهمیت بیشتر برای موتور های جست و جوگری مثل گوگل است ، ممکن است شما چند مطلب با موضوعی مشابه داشته باشید که میتوانید با استفاده از تگ کنونیکال (Rel=Canonical) ، به گوگل بگویید که یکی از مطالب دارای اهمیت بیشتری است تا گوگل آن را در تایج جستجو ایندکس کند .

معرفی و آموزش استفاده از تگ Canonical

معرفی و آموزش استفاده از تگ Canonical

بگذارید مثالی از نحوه کارکرد این تگ بگوییم تا بهتر متوجه شوید ، یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید . در بخش جست و جو یا صفحات ، بخشی وجود دارد که کالا هارا به ترتیب های مختلفی مثل حروف الفبا، ارزان‌ترین، گران‌ترین، نام برند یا … مرتب میکند . و مهمترین دسته بندی ، پرفروشترین است که باید در صفحه نتابج جست و جو ظاهر شود ، به صورت عادی ممکن است تمامی صفحات  ایندکس شود لیست بلندی از صفحات با  محتوای مشابه ایجاد شود و کاربر را گیج کند !

در این صورت بهترین حالت استفاده از تگ Canonical برای نمایش اولویت یکی از آدرس‌ ها میباشد . به صورتی که تنها دسته پرفروشترین ها باقی مانده و سایر صفحات حذف میشوند .

در ادامه بیشتر به این موضوع میپردازیم .

آیا استفاده از تگ Canonical مهم است ؟

ممکن است که با خود بگویید ، لزومی ندارد یک وبمستر در  وب سایت خودش مطالب و صفحات تکراری ایجاد کند . اما اگر بیشتر دقت کنید ، متوجه میشوید که در بحث تولید محتوا ، یکی از مشکلات وب مستر ها ایجاد محتوا و صفحات تکراری است . اگر از دید یک بازدیدکننده به آدرس های زیر نگاه کنیم  ، ممکن است تمامی آنها در نظرمان یکی باشند!

  • http://www.example.com
  • https://www.example.com
  • http://example.com
  • http://example.com/index.php
  • http://example.com/index.php?refer=twitter

اما اگر از نظر گوگل به آنها نگاه کنیم میبینیم که تمامی آنها متفاوت است ، پس گوگل نیز هریک را آدرسی جداگانه در نظر میگیرد و این یعنی محتوای و 5 صفحه تکراری که ایندکس میشود !  بله در حقیقت این تنها بخشی از مشکلاتی است که امکان دارد با آنها روبرو شوید .

 

حالا اگر صفحات کپی بالا در وب سایت شما بیشتر و بیشتر شوند  احتمال بروز برخی مشکلات در سئو وجود دارد و تأثیرات منفی بر روی رتبه سایت می‌گذارد  ،  البته این نکته را نباید از یاد ببریم که امروزه اکثر سیستم های مدرن و بروز مدیریت محتوا تگ  Rel=Canonical را به صفحاتی با محتوای یکسان اضافه می‌کنند تا به‌راحتی بتوانید هزاران محتوای تکراری در وب‌سایت خود داشته باشد .


معرفی و آموزش استفاده از تگ Canonical


چگونه از تگ Canonical استفاده کنیم؟

برای استفاده از تگ Canonical ، باید آن را در بخش Head قالب خودتان قرار بدهید زیرا گوگل اهمیتی به تگ های موجود در بدنه قالب نمیدهد . دلیل این مسئله هم مربوط به مسائل امنیتی میباشد ، چراکه بعضی از وب سایت ها اجازه ویرایش کد های بدنه قالب را به کاربران میدهند  و اگر این کد در بدنه نیز عمل کند ممکن است توسط بعضی از کاربران قرارداده شده و به سایت شما ضربه بزند .

برای استفاده از این تگ در هد ، باید کد زیر را در بخش مربوط وارد کنید :

تگ Canonical

<link rel="canonical" href="https://oghost.ir/">

به این ترتیب مطابق کد بالا ، بعد از باز کردن یک لینک باید کد rel=”canonical” را وارد کرده و بعد از آن باید در “href=”http://oghost.ir به جای http://oghost.ir باید آدرس صفحه مورد نظر را وارد کنید .


در هنگام استفاده از تگ Canonical به چه نکاتی توجه کنیم ؟

سعی کتید در هنگام استفاده از تگ Canonical به نکات زیر توجه بیشتری داشته باشید تا بالاترین بازدهی را بگیرید :

معرفی و آموزش استفاده از تگ Canonical

 

  • تگ Canonical می‌تواند خود ارجاعی (self-referential) باشد :

شما میتوانید تگ canonical را در صفحه ای که برای شما نیز ارجعیت دارد استفاده کنید ، یعنی اگر در صفحه های 1 ، 2 ، 3 شما محتوای تکراری دارید و صفحه 2 ، صفحه اصلی شما میباشد میتوانید از این تگ در صفحه 2 نیز استفاده کنید و آدرس همان صفحه را وارد کنید .

 

  • از تگ Canonical در صفحه اصلی وب‌سایت استفاده کنید :

محتوای تکراری صفحه اصلی وب سایت همیشه یکی از مشکلات اصلی میباشد و ممکن است با چندین آدرس مختلف شناسایی شود ، و کاربران از چند آدرس مختلف به آن ارجاع کنند ، این امر ممکن است باعث کاهش رتبه سایت شما شود پس بهتر است از این تگ برای جلوگیری از محتوای تکراری و مشکلاتِ پیش‌بینی نشده‌ای نظیر کاهش رتبه صفحات استفاده کنید.

 

  • از ارسال سیگنال‌های مخلوط و مبهم بپرهیزید:

به زبان ساده میتوانیم بگوییم که ، موتور های جست و جو گر را گیج نکنید ! به عنوان مثال اگر شما صفحه X را دارید و از تگ canonical برای صفحه Y استفاده کرده اید ، در صفحه Y از این تگ برای صفحه X استفاده نکنید ، و یا اینکه صفحه Y را به صفحه X دایرکت نکنید ، تمامی این کارها به معنای یک سیگنال نامشخص برای  موتور جست و جو است و  در این حالت معمولا موتور جست و جو تگ canonical را اصلا در نظر نمیگیرید . همچنین از تگ canonical به صورت زنجیری استفاده نکنید (X->Y -> T و…) در هر حالت تلاش کنید که یک سیگنال ساده به موتور جست و جو بفرستید تا بهتر تگ canonical را شناسایی کند . معرفی و آموزش استفاده از تگ Canonical

 

  • از تگ Canonical برای صفحاتی با محتوای نسبتاً مشابه نیز استفاده کنید: 

ممکن است فکر کنید که این تگ ، تنها برای استفاده در صفحاتی با محتوای یکسان به کار میرود ، ولی بهتر است از این تگ برای صفحاتی با محتوای نسبتاً مشابه نظیر صفحات دسته‌بندی محصولات فروشگاه‌های اینترنتی نیز استفاده کنید. این صفحات با وجود شباهت زیاد در نوع محصولات، توضیحات و چینش مکانی آنها کمی با یکدیگر متفاوت هستند. به یاد داشته باشید که نسخه‌های غیرکانونی ممکن است در نتایج جستجو ایندکس نشوند و در مقابل نیز، اگر تفاوت صفحات با یکدیگر زیاد باشد، موتورهای جستجو احتمالاً تگ Canonical را در نظر نخواهند گرفت.

  • با استفاده از تگ Canonical می‌توان به صفحات خارجی نیز لینک داد: 

اگر شما صاحب چند وب سایت هستید ، در این مواقع، می‌توانید با استفاده از تگ Canonical تمامی وب‌سایت‌ها را کنترل کرده و قدرتِ رتبه‌بندی را تنها بر روی یکی از سایت‌ها متمرکز کنید . البته این کار شما و کانونی سازی از از رتبه‌بندی وب‌سایت‌های غیرکانونی جلوگیری میکند . پس قبل از استفاده این تگ از مفید بودن آن برای کارتان اطلاع پیدا کنید .

شما میتوانید از چندین تگ Canonical هم در یک صفحه استفاده کنید ولی باید توجه داشته باشید که هدف ما از به‌کارگیری این تگ، نشان دادن مطلبی با بالاترین ارزش است و صفحاتی با محتوای مشابه میباشد .

توجه داشته باشید که اگر در صفحات  شما که از تگ Canonical برای آنها استفاده کرده اید ، تفاوت زیادی باشد ، ممکن است گوگل تگ Canonical را نادیده گرفته و صفحات را ایندکس کند ، البته به لطف گوگل اگر شما آدرس صفحات را اشتباه وارد کنید و یا به هر دلیلی نتوان به انها دسترسی داشت ، گوگل آنها را نادیده میگیرد .

 

استفاده تگ Canonical در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مانند Facebook  و twitter نیز با تگ Canonical سازگاری دارند ، به این معنی که اگر شما یک URL که به شکل Canonical به آدرسی دیگر اشاره دارد را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارید، فیس‌بوک جزئیات و اطلاعات را از آدرس کانونی به اشتراک می‌گذارد. توئیتر نیز مشابه فیسبوک عمل میکند .

تنظیم تگ Canonical در افزونه Yoast

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و افزونه Yoast  استفاده میکنید ، به راحتی میتوانید با این افزونه تگ Canonical را در صفحات مختلف اجرا کنید . برای انجام اینکار کافیست به بخش افزونه Advanced رفته و در Canonical URL آدرس مد نظر خودتان را وارد کنید .

معرفی و آموزش استفاده از تگ Canonical

 

تگ Canonical

 

استفاده از تگ Canonical یا ریدایرکت ۳۰۱ ؟

به دلیل اینکه تگ Canonical به شما امکان انتقال به لینک های خارجی را میدهد کاربری مشابه ریدایرکت را ایفا میکند ، اگر مجبور به انتقال دامنه وب سایت خودتان شدید و دسترسی یا تمایل استفاده از ریدایرکت را نداشتید ، میتوانید با استفاده از تگ Canonical در صقحات وب خودتان ، انتقال را به خزنده های جست و جو گر ها اطلاع بدهید تا مطلب با آدرس جدید را برای شما ایندکس کنند .

البته تفاوت هایی هم در روش ریدایرکت و تگ Canonical  میباشد ، به صورتی که اگر شما تگ Canonical را صفحه استفاده کنید ، فقط خزنده های جست و جوگرها به صفحه جدید منتقل میشوند و کاربران در صفحه فعلی باقی می مانند ، اما در ریدایرکت همه بازدیدکنندگان و خزنده ها ، به وب سایت با آدرس جدید منتقل میشوند . معرفی و آموزش استفاده از تگ Canonical


نتیجه گیری پایانی

تگ Rel=Canonical ابزاری است ، بسیار قدرمتند برای بهینه سازی و سئوی وب سایت شما ، اما همان قدر که این ابزار قدرمتند است ، در صورت استفاده نادرست و اشتباه باعث از دست رفتن رتبه و جایگاه وب سایت شما میشود .

در واقع استفاده از تگ Canonical اصلا دشوار نیست ! ولی باید توجه کنید که به صورت درست و به جا از ان استفاده کنید تا شاهد تاثیر عمیق این تگ بر رویه سئو وب سایت خودتان باشید .

امیدوارم این مقاله توانسته باشد روش کار تگ Rel=Canonical را به همراه مزایا و معایب آن به خوبی توضیح داده باشد.


خرید هاست ارزان


[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”grey” icon_type=”entypo” icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-tag”]

 ،  ،  ،  ،  ،  ، ،  ،  ،  ، ،  ،  ،  ،  ،  ، 

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

oghost
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • پارسا ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۴:۴۱ ب٫ظ

    سلام. یه سوال داشتم. بنده روی وب سایت از Yoast استفاده می کنم. از وقتی به https منتقل شدیم، فایر فاکس همیشه گزارش mixed contet میده و طبق بررسی ها ما به خاطر تگ canonical هست که yoast درست کرده و به صورت http: هست نه https: و هر کاری می کنیم درست نمیشه. حتی yoast رو پاک کردیم و دوباره نصب کردیم. باز هم این تگ canonical درست نشد.
    لازم به ذکره وقتی پلاگین yoast رو کلا پاک می کنیم، مشکل mixed content کلا از بین میره.

ارسال دیدگاه